Hogyan építs passzívházat

 2012.01.30. 14:13

Útmutató kevés pénzű embereknek a hogyanok és miértek megértéséhez....

Kb.6 éve elkezdtem azon agyalni,hogy milyen házat építenék ha építenék... Ez így eléggé általánosan hangzik,de ha jobban belegondolsz nagyon nem mindegy ám hogy mennyi a havi rezsid!

Arra jutottam hogy a rezsiköltségek legnagyobb része a fűtés.Ergo olyan házat kell építeni ahol minimális a fűtési költség. Ez eddig egyszerű mint az egyszeregy. De ki tudja megmondani melyik a leggazdaságosabb ház? Na igen.... ebben a témában pont ugyanannyi,(ha nem több!) a félrevezető öntömjénező hazugság és csalás mint a politikában! Hiszen nem kis lóvéról van szó! Mert mi történne ha az emberek olyan házakban laknának aminek a rezsiköltsége kb az egy tizede a mostaninak? Ugrana az állami bevételek fele,tönkremenne a  energiaszektor nagyrésze, megszűnne az üvegházhatást keltő gázok 90%-a.... Ezt meg igazán nem szeretnék az olajcégek,a bankok,a teljes energia szektor, és még sorolhatnám.... Szóval arra gondoltam hogy leszarom a reklámokat,meg a marhaokos vállalkozókat és megnézem mit csinálnak azok akik többszáz éve a minuszokban élnek nonstop!

Bizony....a ki***ott Szibéria a tuti követendő példa...

Ugyanis ha az embert rákényszerítik akkor rendkívül találékony tud lenni.Szóval szibéria azon részein ahol a nyári hőség -20 fokot jelent,kizárólag rönkfa házakat építenek a benszülöttek! Gyorsan utána néztem néhány technikai részletnek, kiderült hogy a 20cm-es rönkfa fal,kb ugyanolyan szigetelési tulajdonságokkal rendelkezik mint a 70cm-es tégla fal.... Csak van egy hangyányi előnye.... Ha a falad fából van,nem kell felfűteni!

Nézzük csak meg ezt a dolgot részletesebben a gyengébbek kedvéért: Tehát,ha a falad tégla,mondjuk B30 mint mindenkinek,+ leszigeteled hungarocell-el(vagy manapság nikecell) akkor ugyan van szigetelés a faladon,de ha nem akarsz megfagyni akkor a falad teljes tömegét melegen kell tartanod!! Ezzel szemben, ha a falad fából van,akkor csak a benti levegőt kell melegen tartanod!

Hmmm... hát ezt nem reklámozták sehol... Naná hogy nem. Mostanában látom a tévében meg pár helyen hogy más is rájött erre,mert belső szigetelést árulnak.Ami jó, mer tényleg nem kell a falaidat fűteni csakhogy a tégla,kő,vályog épületek falai ha nincsenek fűtve bevizesednek és az első adandó alkalommal szétfagynak,és/vagy penészednek...Mondjuk ezt a részt már nem látom a reklámokban, lehet hogy megoldották némi + lóvéért ezt is....

Szóval marad a fa. Mellesleg jó még a nád is, de ki a fene tud aludni úgy hogy az egerek körülötte hancúroznak egész éjjel.... Tehát megvan a koncepció,fából kell házat építeni.Hogy ez kerek,vagy szögletes(rönk vagy gerenda) az tökmindegy a szigetelés szempontjából, nekem meg az én drágámnak jobban tetszett a rönk mint a gerenda,ezért erre indultunk tovább.

Cseppet körbejártam a kérdést,és megállapítottam hogy hacsak nincs egy irgalmatlan nagy erdőd, piszok drága lesz a faház építés....Az árak 150-300e ft/nm között mozogtak,mondjuk gondolom most azért olcsóbb,de így is horror(volt 500ért is). Aztán találtam egy emberkét aki aszonta 50e+áfa/nm. Elhittem neki a dolgot,miért is ne hittem volna....

Elkezdtem tervezni a házam.

Nagyon fontos a faház építésénél hogy milyen méretűek a rönkjeid. Erre akkor jöttem rá, amikor emberünk első körben beajánlott 15millát a 80nm-es kecóra szerkezetkészen.... Nem nagyon jön ki az 50e/nm mi? mondom a csávónak: Mi ez a szar amit árajánlat helyett küldött? Aszongya ez van mer a kecóm méretei miatt neki minden rönkből le köll vágnia 50-80cm-t azt azzal már nem tud mit kezdeni...(mondjuk a dehogynem, de akkor ezt még nem tudtam) Nosza újratervezés....  A "B" változatra már csak 11millát mondott. Mondom ez meg mégis miért ennyi? Hát mer a tetőtér is beépíthető, oszt akkó az nem 86.5nm hanem 175.... Na itt azért elküldtem melegebb éghajlatra rendesen,de mit lehet tenni....igaza van..... 

Közben,mintegy mellék szálként az eseményekben,Z haveromék is nekiláttak az építkezésnek,felbuzdulva a költséghatékonyságról tartott eszmecserémen,szintén rönkház építésébe fogtak.Szintén megtalálták az 50ezres csávót.....Mivel ők jobban álltak anyeginnel, egyböl rámozdultak egy telekre, amin volt egy bontásra ítélt épület.Én örültem a dolognak mert azt azért gondoltam, hogy nem olyan egyszerű egy ilyen házat felépíteni,és így látom a havernál előre hogy mivan,mert biztosan lesz pár buktatója a dolognak....

Lett is...  

Az első gubanc a villanyvezetékekkel volt. Mer a téglába bevési a villanyész,de a fába nem annyira...Nosza rövid eszmecsere Z-vel (aki mellesleg villanyreszelő) és arra jutottunk hogy ha van egy irdatlan nagy fúród amivel 4-5sor rönköt át tudsz fúrni,akkor az ajtókeretekben meg lehet oldani a villanykapcsoló kérdést,a konnektorok vezetékei meg alapból az ajzat betonba kell hogy kerüljenek.Eddig fasza.Víz:ugyanez pepitában.Rakd egy helyre a vizesblokkot,legyen egy közös fala a fürdőnek és a konyhának azt annyi.A fűtés:Szerintem csakis padló fűtés jöhet szóba, kiegészítve egy kandallóval vagy cserépkályhával,erre később visszatérünk még,Z-ék gázcirkóval és padlófűtéssel operáltak. Csempézés: trükkös,musz olyan gipszkarton betéteket felraknod amik csúszósinekkel vannak a legfelső részükön ellátva. Ugyanis a faház összemegy. Évente kb 10-15cm-t amíg teljesen ki nem szárad.

És itt elérkeztünk az árkülönbség titok nyitjához!

Azok a vállalkozók akik 200-300e ft/nm áron dolgoznak,azért kerülnek ennyibe mert a fa amiből felépítik a házadat már 2éve szárad valahol(vagy kiszárítják gőzzel),már ha nem egy átverős alakulatról van szó. Aki meg 50e/nm dolgozik annak bizony csöpög a víz a fájából,és ez nem vicc!Szó szerint így van! És ha belegondolsz nem kicsit nehézkes évekre előre tervezni az anyaggal... Nos, ez nekem sem ment....neked sem fog....

Z-nál elkezdődött az építkezés amikor én már 1éve telket kerestem javában. Volt rá kb. 1,5millánk meg gondoltuk némi hitellel megtámogatjuk a dolgot.Ekkor 2007et írtunk. Ezen a tavaszon találtam is egy Vác város határában lévő telket olcsón,mellesleg tóparton. Nosza vegyük meg. Hááát... hitelt azt nem nagyon kaptunk rá.... Viszont a Sógor kölcsönadta a hiányzó részt ami miatt máig hálás vagyok neki. A nyár és az ősz további része azzal ment el hogy bankkölcsönt szerezzünk az építkezéshez. Z-ék közben lassan elkészültek,náluk nem volt gond a bankköcsön,kaptak jó kis svájcifrankos hitelt,ugye elvileg a telkük is ért vagy 15millát,+asszem a faterjáék házára vettek fel vagy ilyesmi...nemtom biztosan... Nekünk viszont rohadtul nem jött össze a dolog....

A bank szerint: Lóvé csak akkor van ha a pecó 40%-a áll már. Szupi.... és mennyi a 40%? Ha állnak a falak és rajta a tető! 

A vállalkozó szerint: Lóvé 25%-a előre a szerződés aláírásakor, megint 25% amikor a fa a telephelyén van és elkezdik összefaragni,újra 25% amikor kihozzák hozzád és összerakják. A maradék meg a végén.

Szerintem:Bekaphatják mindannyian a nagylábujjam! Értelmes vállalkozó eleve a bank-al kellene hogy kapcsolatban legyen,és a bank eleve a vállalkozó munkájához igazított hitellel kellene hogy támogassa a dolgot! Nem?

Olyannyira nem akart összejönni a dolog hogy már elkezdtünk azon gondolkodni hogy veszünk valami romot és inkább megcsináljuk azt . Elhajtottak vagy 10 bankbol a francba....Közben a tervek végleges formát kaptak,és be lettek adva az önkormányzatra....A telek ugye frissen belterületbe vonva... közmű nothing... Építési engedély első körben elutasítva.....

Naaaa....

Fogtam az asszonyt, bementünk az építéshatósági osztályra hogy: MIVAN? Aszongya a csúcsgóré,(szó szerint a pofámba röhögve)hogy én úgyis csak telekspekuláns vagyok,és csak azért kellene nekem az építési engedély hogy drágábban adhassam el a telket..... Nos.... kissé feszült lettem.... Na mindegy,inkább nem részletezem a dolgot mer még most is felszalad a vérnyomásom,maradjunk annyiban hogy némi üvöltözés után,megkaptuk az építési engedélyt,viszont alá kellett írnunk hogy saját költségen bevezetjük a vizet és a villanyt....az egész utcába...! Merthogy TÖRZSHÁLÓZAT FEJLESZTÉS KÖLL! Szupi....A gatyánk is rá fog menni....

A villany

Három hét alatt benn volt a villany a telken! És nem a 300m-re lévő utcavégi villanyoszlopról hozták! De nem ám! Földkábelen a 750m-re lévő trafótól! A költsége ugyanannyi merthogy aszongya:idővel minden közbeeső telek be fog kötni a hálózatba és az nekik jó! Korrekt.

A víz

Két és fél év elteltével mintegy 1,7milló forintba került..... A 300m-re lévő utcavégi tűzcsaptól a házam előtti tűzcsap-ig!!!! És amikor készen van,könnyes szemmel kifizettél minden számlát,remegő kiskezeddel írnod kell egy adásvételi szerződést hogy, 1 azaz egy forint ellenében átadod a helyi vízműnek a vérrel és verítékkel megszerzett vízvezetékedet.... ebbe se menjünk bele mer elvisz menten egy infarktus... csak egy nüansz: a Törzshálózat fejlesztés tervezési díja mintegy 220.000ft-ba került....ez a gyakorlatban azt jelenti hogy valaki kinyomtatott egy helyszínrajzot, és vastag tintával húzott rá egy 30cm-es vonalat. Egy Picasso nem kerül ennyibe wazze!!!! Az igazsághoz hozzátartozik hogy a vállalkozó aki az egész melót bevállalta,full korrekt volt,még akkor is amikor a szomszéd lemondta a beruházás ráeső részét(a Genyó!)merthogy most nincs rá pénze....Nemtom mennyi lett volna ha ez a srác is egy a sok lehúzógép közül....

Mellesleg az építkezés első napján fúrattam egy kutat,mer víz nélkül nemigen lehet építkezni, és vizünk volt 80e-böl.....   Csak sajna Vác városának önkormányzata nem engedélyezi hogy kútvízet igyál..... musz a vezetékes víz és kész! Miért?Mert az utóbbi 20 évben a környékbeli szeméttelepek meg a Chinoin vállalat úgy lerendezték a talajvizet hogy jobban jársz ha csak betont öntözöl vele.

Na de sebaj!

2008 tavaszára teljesen elvették a kedvem a bankok,mindennemű építkezéstől.Aszongya a Mutter hogy menjek már nézzem meg ott náluk a takarékszövetkezetet,mer az ottani főnök gyerek olyan,de olyan,rendes.... Az igazság az hogy egy ideje már rágta ezzel a fülem de nem foglalkoztam vele(Haggyámá mutter, nemértesz te ehhez...). Bementem végső elkeseredésemben ebbe a takarékba,aztán mondom a gyereknek hogy vennék egy öreg pecót azt felújítanám. Aszongya arra nem tud jó hitelt de ha újat építek arra igen... Na gondoltam most jön a sajnáljukeznemfogmenni rész... azt mondom hogy oxa,építek én de rönkházat. Aszongya: jó,mikor akarod kezdeni?

Öcsém én majdnem beszartam...

Mondom a csákónak, hogy nem annyira fog menni ez a százalékos készültségi fok meg ilyenek mer hogy a faház ugye.... aszongya:Figyelj! Mond mennyi lé kell,én adok,te meg hozol róla számlát. Öcsém készvoltunk az asszonnyal....Ilyen van? Normális emberi hozzáállás? Semmi csúsztassvissza ennyit,semmi szivatás,semmi húzzinnen csóringer....  Hihetetlen....   A vége a következő lett: Ugyebár időközben kitört a válság,ezért eleve a devizahitel felejtős volt,forinthitelt kaptunk.Akkor még volt szocpol, azt is megkaptuk,egy gyerek volt+mégegyet bevállaltunk. 9,5millát vettünk fel szocpollal együtt.Jelenleg (már kétszeri emeléssel) 58e forint a havi részlet.Ja, és mellesleg két hét alatt megvolt minden....

nati 2008 094.jpg

Nosza építkezzünk!

Elmentem a "vállalkozóhoz" azt mondom neki(2008.április vot!) Van lé!Kezdjük a melót! Aszongya lassítsak mer neki van másik melója azt előbb be kell hogy fejezze. Na itt telt meg a puttonyom a pasassal...Zoliék közben készen lettek,(nyálcsorgatva jártuk körbe a pecót a házavatón)azt félig részegen aszongya a Zoli: hogy ha ő tutta volna hogy ez ilyen eccerű,akkor felépítette volna magának,azt megspórol egy csomó lét....

Hoppacsek!

Kiderült hogy a folyamat a következő: a fickó legyártja az összes rönköt a telephelyén,ott összeállítja,amikor kész akkor megjelöli,szétszedi,elszállítja,újra összerakja.Ugyanis a rönköket csak a Bőrharisnyáék faragják baltával,manapság CNC eszterga a menő!Ezzel méretre esztergálják a fát+alul egy ívet vágnak bele hogy illeszkedjen az alatta levőre és ne guruljon le róla...+ a végek illesztésénél pontosan derékszögben egy félkört kell belevágni a rönkökbe,itt fog illeszkedni a sarkokon.

Igen ám de ha valami nem stimmel áll a meló amíg nem hoznak egy új rönköt ami már stimmel! Aztarohadt!  Hát ettől bonyolultabban csak az ikeába építenek fa izéket wazze! Nosza nekiálltam kitalálni egy gépet ami: kézben elfér, alkakmas 20-30cm vastagságú rönkök megmunkálására,és nem kell hozzá egy vagyon!Ezt most itt nem írnám le hogy hogyan oldottam meg(Najaaa...eladó a licenc!) de megoldottam! Aztán addig keresgéltem a neten míg találtam két szabolcsi ács gyereket,akik ráadásul pont ennél a pasinál dolgoztak egy évvel korábban még,és 1,5 milla munkadíjért elvállalták a melót!Eddig baró,már csak a rönköket kell valahol leesztergáltatnom....  Felvettem a kapcsolatot egy Erdélyi pasival,aszonta minimum fél évet száradni kell a fának mielőtt össze lehet rakni.Mondom neki hogy nekem van erre 1 hónapom....aszonta menjek a picsába,ő szart nem csinál.....Korrekt.

Gondoltam teszek még egy próbát ezzel a "vállalkozóval",merthogy a faanyagra egészen jó árat mondott.Kiszámolni hogy folyóméterbe mennyi fa kell az amúgy is ment már,mert egyszer már rájöttem hogy ezzel is át akart verni.... beszéltem vele,aszonta oxa! Van rönk,kiperkálom és egy hét múlva mehetek érte... kiperkáltam. Három(!) héttel később elmentem a fáért,a kamion amit az asszony intézett már ott volt,fa is ott volt,de kiderült hogy nem borovi fenyő hanem luc... B**meg ezt nem hiszem el..... mindenki rajtra kész ez a rohadék benyel 1,5millát és luccot ad borovi helyett...Nem volt mit tenni,elhoztam a luccot.Mellesleg egy házi gyártmányú óriás faesztergán gyártotta az ürge a rönköket,amitől olyan ronda volt a felületük hogy majdnem besírtam ott a helyszinen.... 

Amikor megérkezett a fa,a két ács gyerek aszongya:mé nem szóltam,van egy haverjuk  valahol, aki most vett 10milláér CNC-t.....Na...jókor modod szépöcsém....Sebaj, a következő adag fa már onnan jött(borovi wazze!) az emberke hibátlanul és pontosan határidőre kész volt mindennel! Ja mert azt elfelejtettem mondani hogy a mi derék vállalkozónk azért a fával is késett két hetet...  de ez a ürge végre full korrekt volt! 

A két gyerek olyan irgalmatlan tempoban kezdte el építeni a házamat hogy alig győztem festeni a rönköket...Merthogy én ugyanis dolgoztam tovább a melóhelyen,aztán du. kimentem a következő nap beépítendő rönköket lefesteni,este fürcsi,azt irány vissza a telekre és ottalvás.Naná ,majd otthagyom a méregdrága fát őrizetlenül....

Szépen haladtunk

Minden nap öröm volt kimenni,az egész környék arra autózott(véletlenül), és mindenki megállt megcsodálni milyen szép lesz,persze mindenki elmondta hogy neki is régóta ez az álma,ha egyszer végre kiköltözhetne a lakótelepről.... Bla,bla,bla...persze-persze... Mi tart vissza wazze?Nem dumálni kell hanem megcsinálni! A csúcs a helyi MSZP-s képviselő volt aki kijött osztani az észt, hogy:" ez lesz a környék legszebb része"  és nagy hangon trécselt az arrra járókkal,mintha bármi köze lenne itt ehhez a házhoz.... két nap múlva meguntam és elhajtottam.... Nekem itt re rontsd a munkamorált inkább intézz : utat, közvilágítást,járdát... Mondjuk ez a MAI NAPIG NINCS...

A két csákónak bedobtam 10% prémiumot ha juli 30-ig kész vannak a kéglivel, vagyis: Falak+tető+ajtók+ablakok. Kész lettek. Igaz a végére kissé szédelegtek már,meg pár dolgot elcsesztek,de akkor annyira örültem hogy ilyen apróságokkal nem foglalkoztam.két hónap alatt készen voltak! Jöhetett a járólapozás..... Na ez az a rész ami miatt a mai napig a szentekkel egyenrangúként emlegetem a Fatert meg a Gyulust,akik két hétig térdeltek a betonon de összehozták. Igaz kissé legyengültek a záróizmaim amikor megláttam hogy a Gyulus 10zsákkal elhasznál a hálószobához(16m2) a 4000ft-os flexibilis csemperagasztóból,de nem szóltam egy árva mukkot sem csak a könnyeimet törölgettem a sarokban.....Közben én megcsináltam a víz és villany hálózatot,ez nem olyan nagy dolog mint aminek hangzik,mint oly sok esetben itt is csak a szakmabeliek misztifikálják a dolgot,valójában egyszerű mint az egyszeregy. Ekkor még vizünk ugye csak kútról volt, emiatt kellett vennem egy házi vízművet.Nem drága,de olasz gyártmányút ne vegyél mert ugyanakkorát fogsz sz***i vele mint én,és mellesleg havi 15.000ft villanyt megeszik......   na,ezt se reklámozták a tv-be....de sebaj működött. 

Beköltöztünk!

Mondta az asszony, de ő még akkor nem tudta, hogy a vízrendszer még nincs teljesen kész, és a villany is hosszabbítórol megy.... (két nap múlva kész volt.) A költözés napján muszáj volt házavatót tartani,mer a sok haver aki már 3-4 alkalommal segített a különböző albérletek közötti költözködésben,az mind erre a napra tartogatta a mája épen maradt részeit.... Hát mit mondjak.... A részletekről csak annyit hogy úgy hajnal2 felé az asszony javaslatára mindenki lezúdult a tóra fürdeni,ami nem gáz de visszajönni már nem nagyon tudott a mákrészeg alakulat,merhogy meredek kissé a part....erről fényképek is vannak de azt a bizarr oldalakra tartogatom, jó pénzért.....

Nos kész vagyunk, mondhatná az egyszeri ember,de ez sajna egyáltalán nem így van.... Kész akkor leszünk ha megvan a használatbavételi engedély! A lakhatási...ahogy régen mondták,és már a bank határideje is szorított,mert ugye az is van.....Plusz a garázst már egyedül építettem a pecó mellé,musz volt mert közben becsődölt a cég ahol dolgoztam és fogyott a lóvé,ergo valahol musz dolgoznom....szóval kell a garázs. Igen ám de a garázs építési engedélyét anno lehúzták a tervekről,merthogy külön épület lett volna ami erre felé TILOS! Most egybeépítettem a kéglivel, és közben beadtam az önkormányzatra egy építési engedély módosítást hogy papírja is legyen.Így pikpakk meglehet a lakhatási.Csakhogy nem számoltam a kedvenc osztályvezetőnk-kel aki ismét úgy érezte hogy eljött az ő ideje, és elutasította a picsába az egész tervet.....Na itt nagyon eldurrant az agyam....Merthogy az hagyján hogy ez elutasította ,de amikor kivertem a balhét kiderült hogy van még 2 másik illetékes elvtárs akik szintén rárepültek volna a koncra....

Na öcsém.....

Bementem az önkoriba és olyan irgalmatlan nagy üvöltözést rendeztem a főépítésznél (MENNYIT AKARSZ ZSEBBE KÖCSÖG?????) hogy ezután nem merte tovább csesztetni a papíromat,inkább visszapasszolta az első elvtársnak hogy tőle rendben van.....az meg szerintem tudta hogy én már elkezdtem építeni papír nélkül a garázst és kiküldte a harmadik elvtársat ellenőrizni..... Persze emberünk kijött, megnézte és közölte hogy: bünti lesz.... Mondtam hogy mostmár szerintem is,de valszeg nem vette a lapot.....azt meg**szott 3kilóra....

Na itt jött el a választások ideje.....

A mi kis városunk azon kevés helyek közé tartozott az előző ciklusban ahol megmaradt a komcsi polgármester.Ennek egyenes folyománya volt hogy a városházára 40éve bebetonozott komcsik továbbra is ott szopatták a népet ahol csak bírták..... Konkrétan az én főelvtársamról mindenki tudta, hogy a saját titkárnőjét is levette 8kilóval, amikor lehetősége adódott erre.... Csakhogy eljöve a választások ideje.... Nálunk a Fideszes jelölt már a kampány kezdetén mindenféle baromsággal megtalálta a polgit,aki oké hogy őskommunista,meg hogy szétlopta az agyát is,de senkim se kiváncsi az olyan kampányra ami arról szól hogy a másik egy genyó....   Meg is lett az eredménye a dolognak,a nép megválasztotta a FÜGGETLEN jelöltet!  MUHAHA!!!  Viszont a körzeti jelölteknél nagy többségbe kerültek a fideszesek. Ezen események egyenesen odáig vezettek hogy kirúgták a fél városházát a munkahelyéről,+ aki segghülye volt ahhoz amit csinált azt így 40év után elküldték nyugdíjba... 

Na,ez volt az én szerencsém!

Ugyanis az összes fent említett elvtársat kirúgták(Jeah!)és egy kedves fiatal csajszi lett az ügyemben illetékes,aki ráadásul kente vágta a jogszabályokat,szóval értett is a munkájához.Addigra sajnos már befizettem a büntit,mert azt is mondta a kislány hogy: nem is kellett volna büntetést kiszabni,de ha már kiszabták még akkor is lehetett volna kérni a mérséklését, vagy a részletfizetést...                          Na, ezt sem említették az elvtársak....

A kislány két hét alatt elintézte az összes papíromat,úgy hogy még a főelvtárs se tudott(vagy már nem mert,vagy már kirúgták addigra...)belekötni....és mindezt csupán a munkája részeként!Akkora irgalmatlan nagy virágcsokrot küldtem neki a munkahelyére, hogy alig fért be vele a futár az ajtón......

Megkaptuk a használatbavételi engedélyt és ezzel a banktól az uccsó 10%át a hitelnek....Ja ezt még nem mondtam? A hiteled utolsó 10%-a csak akkor jön ki a bankbol ha megvan a használatbavételi engedély! Ez még az én fullkorrekt bankomra is igaz volt.

Megvolt minden,de a fűtés még 1db cserépkályháról ment,amibe ugyan belerakattam egy vízteret is,de még nem volt sehol a fűtés többi része,meg lóvé se volt rá.... szóval két telet lenyomtunk így...... Nagyon nem panaszkodok, mert már itt látszottak a faház előnyei.... a 2009-és 2010es tél,azért eléggé hideg volt,de nekünk 6-7m3 fa elég volt egész télre. Ez akkori áron 12.000ft/m3. Sokalltam de ez van.... És idén ősszel összeállt az a lóvémennyiség amiből már (szerintem) fűtést lehet csinálni.....  

Az egyik haver ajánlott egy vállalkozót,felhívtam,kijött, bemondott egy összeget,elzavartam a picsába.....

Aszongya 450.000 haveri alapon, úgy hogy én hozom a fali kazánt,de szerinte amúgy se lesz jó így ahogy én kitaláltam....

Hát nooooorrrrmmáááááááliiiis??????Már megint  mindenki engem néz hülyének??? Fú basszus, még most is elkap a harciideg!!

Felhívtam Karcsikát,egy exkollégámat,hogy vonszolja ide a seggét mer nem állok jót magamért! Karcsika kijött,összeírta hogy mi kell,elmentem megvettem, falikazánnal együtt nem volt két kiló..... egy napot legóztam vele de összeraktam,élektromosan bekötöttem, termosztátot,relét,mindent....  Feltöltöttem vízzel azt működik..... Idén még mielőtt elkészültem volna a fűtéssel észrevettem hogy a cserépkályhában a vízcső kiégett.Szupi,lehet újrarakatni ezt is... felhívom a havert, aszongya egy kiló az újrarakás + a kiégett cső ára....Na menjél te a..... cserépkályha idén úgy marad..... nabumm...ez nem lesz most bekötve a rendszerbe. Azért biztos ami biztos elmentem azt vettem 8m3 fát,idén már 16e/m3.....  Nos ezek voltak az előzményei a fűtésemnek. Ja meg amikor mondtam a hozzáértő vállalkozószakiknak hogy kétszer 3kilowatt fogja vinni az egészet,egytől egyig aszonták: Az kevés lesz!!    Nem lett.... annyira nem hogy amikor először bekapcsoltam rátoltam mind a 6kw-t a padlófűtésre,és éjszakára úgy hagytam mer eléggé hideg volt......reggelre 29fok volt a kéglibe azt nem győztünk szellőztetni+két napig le kellett kapcsolni teljesen a fűtést.... ekkor -1. -3. fokok voltak. levettem a fűtést 3kw-ra és beszereltem a kecó leghidegebb részére a szobatermosztátot,és beállítottam 21 fokra. Kiválóan működött a cucc!

Olyannyira hogy 2011-ben összesen 2 alkalommal fűtöttem be a cserépkályhába!

Igazából azt is csak spórolásból,a hőmérséklet nem indokolta.Na gondoltam legalább jól megy de biztos drága lesz,3kw az azért nem kevés..... Aztán eljött a villanyóra leolvasás ideje.... Első körben visszaküldtem az asszonyt hogy biztos nem jól olvasta le...(amúgy finoman szólva, eléggé ideges mikor hülyének nézem...) Másodszorra is ua. Ez nem lehet ! Harmadszorra is UA!!! EZT NEM HISZEM EL...... Három hónap alatt(okt.nov.dec) 70, azaz hetven kwh fogyasztást sikerült produkálni!!!

Most lehet ciccegni meg fejetcsóválni,hogy nem is volt hideg meg ilyenek,de azért kíváncsi lennék, hogy van-e még valaki ebben az országban akinek havi 2000 forint a fűtése,akármennyire nincs hideg.Meg persze jönnek majd az okosok hogy:A minusz10be majd befagyol wazze! Nos, jelentem tegnap -13,ma reggel -12 volt nálunk. Gondoltam kipróbálom mit tud a rendszer,és tegnap hagytam 3kw-al menni. Reggelre 19,8 fok volt a termosztáton. Aki tudja hogyan működik egy ilyen cucc(ha 21fokra van állítva: akkor fél fokkal lejjebb bekapcsol,ugyanennyivel feljebb kikapcsol), az tisztában van vele hogy ez a hőmérséklet különbség már sok volt a rendszernek,valszeg hajnal 2-3tol folyamatosan fűtött.No,gondoltam "add rá a tartalékot Chewee" azt rányomtam a másik 3kw-ot is.

Ma reggel 21,7 fokra keltem fel.....

Bekaphatja a cserépkályhás wazze! Ha ennyiért fűtök egész télen biztos nem kínlódok a cserépkályhával....Mondjuk szép üvegajtaja van, és tök hangulatos amikor lobog benne a tűz,de wazze akkor ez csak a látvány kedvéért kell.... fűtésnek olcsóbb és kényelmesebb az elektromos bigyó! A cserépkályha Jó lesz tarcsinak.... hátha elmegy az áram....

vegyes 122.jpg

Konklúzio:

Fából építeni nem csak szép,hanem olcsó is,ha tudod mit akarsz és hogyan.

Ha építkezel,nem feltétlenül kell a vállalkozó álltal előterjesztett megoldást alkalmaznod,ne felejtsd el hogy ő a saját érdekeit fogja nézni és nem a tiédet.

Ha már építesz valamit akkor csináld úgy hogy később se bánd meg.

Ne add fel az első akadálynál,látod nekem is összejött,igaz 4 év alatt.

Amit magad is meg tudsz csinálni azt ne bízd másra mert úgyis csak el**ssza.(Majd egyszer elmesélem hogyan lett kéményem.........)

Ha az asszony leolvassa a villanyórát, ne küld vissza még kétszer mert,utána egy hónapig nem látsz p*nát!

 

 

 És végül.....

Ez a ház anélkül épült fel hogy bárkit is megvesztegettem volna! Ha ilyet akarsz építeni készülj fel hogy irgalmatlan nagy ellenállásba ütközöl a hivatalok,a vállalkozók,és a haverjaid(minek legyen neki jobb ha nekem se az...) részéről.......... Ennek ellenére(vagy éppen ezért!) amit itt látsz,az telkestől,házastól, víz és villany törzshálózat fejlesztéssel együtt "alles zusammen" 15milla volt.

kiegészítés:2012.02.16

6kw-al már nem annyira gazdaságos a buli, kb 1hét alatt megevett ugyanannyit a cucc mint előtte 2hónap alatt,mondjuk ez sem egy nagy összeg ha figyelembe vesszük hogy végig -15,-25 fokok voltak,és kb100kwh pörgött le azon a 8-10napon. Úgy tűnik a -15 alatti hőmérséklet már sok a rendszernek.Befűtöttem a cserépkályhába,azt utána 24 fok volt egész végig....nem győztem szellőztetni....

 

 

 

 

 

  

Kiegészítés 2012.02.28

Ma megint -4 fok körül volt éjszaka és az elektromos cuccos nem bírta tartani a tempót... szét kell szedjem mer szerintem elvízkövesedett. Ami attól lehet hogy próbálgattam a határait és túlmelegítettem a vizet. Nemtom ha csak 35-40fokos akkor is vízkövesedik-e...  Meg kell kérdeznem valakit erről. Amúgy a teljes téli fogyasztásom az előző évekhez képest 150-160kwh-val lett több. Ebből ugye mindjárt 100kwh az a 10 nap amikor -15be ezzel nyomtam....   

 Kiegészítés. 2013.01.09

November elején szétszedtem a falikazánt, mivel ez egy házi gyártmányú cucc,nagyon meg sem lepődtem hogy nincs benne anód...   raktam bele egyet és azóta hibátlanul megy.  

Ja, és a lényeg: az egész éves áram elszámolásnál,(merthogy ugye általánydíjat fizetek 12ezret) a különbség 4 azaz négyes kilowattóra lett. Aszittem rosszul látok,de okulva a korábbiakból nem küldtem vissza az asszonyt mégegyszer...  ;)

Idén eddig egyszer fűtöttem be a cserépkályhába,azt is csak azért hogy kimeneküljenek belőle az egerek..... 

 

Kiegészítés: 2013.02.27

Kettő vagy három alkalommal fűtöttem be idén is. Mondjuk most oké hogy hosszú tél volt,de nem volt nagyon hideg.A három éve vett 8köbméter fa kétharmada még mindíg megvan, asszem elajándékozom mer útban van...    MUHAHAA

 

Kiegészítés:2015.04.28

A Fater lassan elhordja a fát tőlem... Mostanra már tényleg csak bográcsozáshoz használjuk, a cserépkályhát meg asszem idén lebontom... Érdekes hogy a ház kb 4-5 év alatt érte el a teljes szigetelési képességét. Anno nem gondoltam volna hogy lehet még jobb is mint az elején,de aztán jelentősen csökkent a fűtéshez felhasznált energia mennyisége. Az utóbbi két télen már, max 25fokos vízzel ment a fűtésem,és simán befűtötte a kecót. Így a vízkövesedés zéró,a hatékonyság maximális. A tél végére le kell eresztenem a vizet a rendszerből mert megposhad...nemtom mitől,vagy hogy ez természetes-e... Sajna emiatt gázok termelődnek a rendszerben, és a tél végére amúgy is légtelenítenem kellene...mindegy ennyi belefér...

 Kiegészítés: 2018.03.23

Tavaly nyáron kifugáztam és lefestettem az egész házat kívülről ( már harmadszor festettem), musz volt fugázni is,mert a luc rönkök átlag felettien repedeznek ha megszáradnak. Na és mi történik ha egy ilyen repedés felfelé néz? Befolyik az esővíz, benne marad,korhadni kezd.... két rönköt cserélnem kell a szél felőli oldalon mert mire észrevettem rajtuk a repedést már teljesen elkorhadtak belülről. Figyelj rá hogy csak borovibol építs!!!

Fugának Woodchick Mastix-ot használtam kifigyeltem a viasaton a pioneer-os fickókat, ők is ezt használják hehe.... Irgalmatlanul drága,de legalább annyira zseniális is a cucc. Szerintem megéri.

A fűtésrendszerem valószínűleg a túl alacsony üzemi nyomás miatt poshadt, felnyomtam 4bar-ra azóta kristály tiszta...

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lokomatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr693976962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MaCS_70 2012.02.16. 12:23:54

Halihó!

Nem igazán értem a villanyköltséget.
A 6 kW 45 Ft-os kWh-árral óránként kerül 270 forintba.

Még ha éjszakai kedvezménnyel is számolok, valahogy nem tűnik reálisnak, hogy havi 7-12 órát menjen a fűtés, azaz napi 20 perc × 6 kW télen 20 fokon tartsa a házat.

Vagy ENNYIRE jól tartja a meleget a fa???

Üdv: MaCS

MaCS_70 2012.02.16. 12:45:08

Egyébként milyen rendszerű az elektromos fűtés?

MaCS

mikerbiker 2012.02.16. 13:19:05

@MaCS_70: A titok nyitja a padlófűtés,ami ha egyszer átmelegedett a padlód akkor csak percekre kapcsol be,és szemben a radiátoros fűtés 60-65fokos vizével,ennek elégséges a 30-35fokos víz. így minimális energiafelhasználással van egy akkora fűtőfelületed mint amekkora a házad alapterülete.Mellesleg egy villanybojler ugyanazt tudja produkálni mint a falikazán,csak nem mindegy hogy mennyi vizet kell melegen tartani.

mikerbiker 2012.02.16. 13:22:43

@MaCS_70: Amúgy ezt valóban csak egy faházban tudod ennyire hatékonyan működtetni,és ha jól olvastad akkor láthatod hogy -1 és -3 fok közötti hőmérséklet volt a 3kw tűréshatára.

Andrea Szabó Mester 2013.02.26. 10:57:14

Helló Mister Kitartó!

Baromi szórakoztató a regényed! 24 éves lány vagyok, éshát gondolom sejted, hogy egyáltalán fogalmam sincs, hogyan kezdjek el építkezni. természetesen én is rönkházban gondolkodom, de ökologikus módon szeretném kivitelezni. igazából nekem az is elég volna, ha elárulnád a korrekt és megbízható emberek elérhetőségét. ugyanis nekem a legnagyobb bajom a féregnyúlvány vállalkozókkal van, akik úgy nyúlják le az embert, ahogy csak nem szégyellik.. Előre is megköszönném segítséged!

mikerbiker 2013.02.26. 11:09:55

@Andrea Szabó Mester: Háát nem igazán vágom mit éresz az"ökologikus mód" alatt... de szívesen segítek bárkinek. Keress meg egy Vásárosnaményi faszit, a neve Bak Bálint. Ő az aki korrek módon lefaragja méretre a rönköket,és persze be is szerzi. Ha eddig eljutottál keress meg mert innentől indul a CrazyLand vesszőfutás....

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2014.03.09. 19:20:05

vegiolvastm. nem mondom, hogy nem szorakoztato... de.. ez ugye csak vicc, es nem komoly?

Naki vagyok kerdojel 2016.01.07. 14:34:33

A stílus miatt olyan élmény ezt olvasni, mint Zuzu Petalsszal beszélgetni: enyhén szórakoztató, de leginkább fájdalmas. Elhiszem, hogy minden pont így történt, de ezzel az írással egy kicsit sem kerültem közelebb ahhoz, hogy rönkfából akarjak építkezni.
süti beállítások módosítása